Hoe een simpel geval van overspel tussen een Joodse vrouw en een Palestijnse man in een verdeeld Jeruzalem gemakkelijk kan leiden tot een politieke spionagethriller. Beste Film op diverse filmfestivals en winnaar van de Speciale Juryprijs op het IFFR.
Stiekem vrijen op de achterbank van een bestelbusje: dat is waar de relatie van Sarah en Saleem uit bestaat. Een paar keer per week, als Sarah haar café heeft gesloten en Saleem klaar is met zijn bestellingen. Misschien konden ze het beter niet doen, want Saleem is getrouwd met de zwangere Bisan, en Sarah met de militair David. Ze zetten er hun huiselijk geluk mee op het spel. Nadat Sarah en Saleem samen in een club in Bethlehem zijn gesignaleerd, duurt het niet lang voordat Saleem van twee kanten de veiligheidsdiensten achter zich aan krijgt. Een simpel geval van overspel verandert in een politieke spionagezaak.
Het verlammende toezicht op privélevens – in de vorm van staatssurveillance en sociale controle – aan beide zijden van de muur die Israël en Palestina scheidt, werd door regisseur Muayad Alayan ook al in zijn eerdere films aan de orde gesteld. Zijn broer Rami, met wie hij steevast samenwerkt, schreef voor hun tweede speelfilm het pakkende scenario, dat stap voor stap binnenleidt in een wereld waarin het vermijden van politieke verstrikkingen haast onmogelijk lijkt. Het rustige camerawerk en de ingetogen muziekscore benadrukken het indrukwekkende, natuurlijke acteren.
The Reports on Sarah and Saleem won de onderscheiding voor Beste Film op het 39e Internationale Filmfestival te Durban, en Rami Alayan ontving op het International Film Festival Rotterdam (IFFR) de Special Jury Award voor zijn scenario.
“…een knappe film…prachtig geacteerd en op een geloofwaardige naturalistische manier gefilmd…mooi…” (Filmkrant)
“Spannend relationeel (melo)drama dat zich meer op de menselijke verhoudingen richt dan op de politieke dimensie.” (VPRO)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]