Een mysterieuze man vervult wensen van zijn bezoekers, maar vraagt een tegenprestatie. Hoe ver durven ze te gaan om hun doel te bereiken? Deze intieme en ingehouden film met bovennatuurlijke ondertonen grijpt je aandacht en laat niet meer los. Genomineerd voor 7 belangrijke Italiaanse filmprijzen.
Een mysterieuze man zit dag in dag uit aan een tafeltje in de bar The Place. Hier ontvangt hij zijn ‘klanten’, die hem vragen hun soms onmogelijke wensen te realiseren. Een mooier uiterlijk, een kind genezen, weer kunnen zien, God hervinden…de zwijgzame man ontvangt de meest uiteenlopende verzoeken. In ruil voor zijn hulp vraagt hij deze mensen iets voor hem terug te doen. Wanhopig in hun zoektocht naar hervonden geluk zijn zij soms bereid een hoge (morele) prijs te betalen. Hoeveel hebben ze er daadwerkelijk voor over om hun wensen uit te laten komen?
Net als in zijn eerdere film Perfetti sconosciuti beperkt de Italiaanse filmmaker Paolo Genovese de actie tot één ruimte en laat hij mensen gedurende lange gesprekken de confrontatie aangaan met zichzelf.
De premisse is het soort morele allegorie dat we over de hele wereld terugvinden in lokale legendes. Geweldig geacteerd door Genovese’s vaste cast, is dit een intrigerend voorbeeld van mondeling vertellen in een film. Als het waar is dat een boek nog steeds het meest meeslepende medium is, omdat het onze verbeelding optimaal benut door stimuli weg te nemen, dan doet The Place iets soortgelijks. We worden geprikkeld om ons dingen af te vragen, te visualiseren en te anticiperen, gebaseerd op woorden, gezichtsuitdrukkingen en menselijk gedrag.
“Zou het in ‘The Place’ alleen om de verhalen gaan, dan hadden we al een prachtfilm te pakken. Maar onder die verhalen ontwaren we de ware onderwerpen van ‘The Place’, het streven naar geluk en liefde, de acceptatie van het onherroepelijke, de onmogelijke dilemma’s waarvoor we ons soms geplaatst zien. En dat alles geserveerd met humor, geweldige dialogen, alledaagse wijsheid en originele invallen. En ook nog binnen een onmogelijk concept. Hoe de makers dit in hemelsnaam voor elkaar hebben gekregen? Misschien weet de man achterin het café het antwoord.” (Cinemagazine)
“Prikkelend psychologisch drama” (NRC)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]