Met zijn nieuwste film The Old Oak keert tweevoudig Gouden Palm winnaar Ken Loach terug naar Cannes. In een dorp dat ooit welvarend was, dreigt de laatst overgebleven pub The Old Oak te moeten sluiten. De onaangekondigde komst van Syrische vluchtelingen in het dorp brengt onrust, maar biedt ook nieuwe kansen. Na “Sorry, We Missed You” werkte Loach voor deze film opnieuw samen met actrice Debbie Honeywood en acteur Dave Turner.
The Old Oak is een bijzondere plek. Het is niet alleen de laatste kroeg die nog overeind staat, het is ook de enige overgebleven openbare ruimte waar mensen elkaar kunnen ontmoeten in een eens bloeiende mijngemeenschap in Noordoost-Engeland die nu in moeilijke tijden is gevallen na 30 jaar van verval. TJ Ballantyne (Dave Turner) de huisbaas houdt zich aan zijn vingertoppen vast aan The Old Oak, en zijn greep komt nog meer in gevaar wanneer The Old Oak betwist gebied wordt na de komst van Syrische vluchtelingen die in het dorp worden geplaatst. In een onwaarschijnlijke vriendschap ontmoet TJ een jonge Syriër, Yara (Ebla Mari) met haar camera. Kunnen ze een manier vinden waarop de twee gemeenschappen elkaar kunnen begrijpen? Zo ontvouwt zich een diep ontroerend drama over verlies, angst en de moeilijkheid om hoop te vinden.
Zoals we van de nu 86 jarige Ken Loach gewend zijn is ook dit weer een politiek geladen film geworden waar hij socialistische thema’s aan de kaak stelt aan de hand van hedendaagse problematiek in het Verenigd Koninkrijk.
“Loach en Laverty betogen vurig dat Britten door solidariteit en erkenning van echte belangen op natuurlijke wijze empathie kunnen tonen aan immigranten en vluchtelingen.” (The Guardian)
“De Oude Eik is klassiek Loach-territorium: de arbeidersklasse maakt zich zorgen over het verlies van banen en nul werkgelegenheid, en spuwt wrok tegen iedereen die hun manier van leven uitdaagt. Het drama werpt een vitaal licht op het Britse racisme van de arbeidersklasse totdat het bezwijkt voor zachtaardige wensvervulling.” (Variety)
“De nieuwe titel van Ken Loach bevat geen greintje cynisme – alleen maar hoop.” (Cineuropa)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]