Een filosoof werkt noodgedwongen voor een koeriersdienst. Tijdens zijn werk komt hij voor een moreel dilemma te staan als hij getuige is van een overval. Een geestige en satirische overvalfilm die de rol van geld in onze maatschappij kritisch tegen het licht houdt. Filmhuisfavoriet.
Pierre-Paul Daoust, een 36-jarige filosoof werkt voor een koeriersbedrijf, een baan waar hij volgens hem zelf te goed voor is. Eén enkele gebeurtenis verandert het leven van Pierre-Paul: hij komt in het bezit van heel veel geld. Dit geld kan hem de levensstijl geven die hij wil, maar kan ook leiden tot problemen, namelijk in de vorm van verwikkelingen met zowel de politie als de criminele onderwereld. De beslissingen van Pierre-Paul nemen hem mee op een onwaarschijnlijke reis waarbij hij al zijn verstand en creativiteit nodig heeft om zijn verschillende achtervolgers te verslaan, waaronder twee nogal verschillende vrouwen: een jonge prostituee die hem kan bevrijden, en een jonge agente die hem achter de tralies kan zetten. De film verandert gaandeweg in een subtiel onderzoek naar de hedendaagse maatschappij. Marcus Aurelius speelt met Rousseau en Machiavelli in deze geestige en sardonische satire.
Regisseur Denys Arcand voltooit met The Fall of the American Empire een trilogie die diep in de westerse samenleving, haar waarden en haar zeden doordringt. De film behandelt het concept ‘geld’: wat het betekent, hoe het wordt gebruikt, welke waarde het heeft in onze wereld en wat het mensen kan aandoen.
Met Les Invasions Barbarares (2004 in ons Filmhuis) won hij de Oscar voor Beste Buitenlandse Film. Met Jésus de Montréal (1989), won hij de Juryprijs in Cannes.
“Arcand fileert met sardonisch genoegen onze idiote omgang met geld” (Volkskrant)
“Een vermakelijk fris Robin Hood-verhaal met Woody Allen-achtige dialogen”
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]