Van schrijver-producent-regisseur Todd Field komt Tár, met in de hoofdrol Cate Blanchett als Lydia Tár, de grensverleggende dirigent van een groot Duits orkest. We ontmoeten Lydia Tár op het hoogtepunt van haar carrière; tijdens een boekpresentatie en de repetities en de live uitvoering van Mahlers V.
Lydia Tár is de eerste vrouwelijke dirigent bij het befaamde Berliner Philharmoniker. Ze is op de toppen van haar kunnen; is onderwerp van een lovend portret in The New Yorker, schrijft een boek over zichzelf, componeert een muziekstuk en dirigeert Mahlers Vijfde. Maar wanneer haar assistent steeds wanhopiger e-mails krijgt van een voormalig collega, begint Lydia’s succesvolle leven langzaam te ontrafelen.
Vroeg in de film zien we Lydia een gastles geven aan een groep dirigentstudenten. Als ze aan student Max vraagt of die bekend is met het werk van Bach, antwoordt Max dat die niet geïnteresseerd is in het werk van witte cis mannen. Ze raken in een verhitte discussie, waarin Lydia de scheiding tussen kunstenaar en kunst verdedigt. Als een video van die les tegen het einde van de film op sociale media verschijnt, wordt Lydia door haar werkgevers op het matje geroepen. Verknipt en uit context gerukt toont de video haar als een gevaarlijke maniak die haar leerlingen ongepast aanraakt en beledigende woorden schreeuwt. Lydia wordt ze alsmaar gevoeliger voor alledaagse geluiden, zoals het gebrom van de koelkast of de schrille bel van de buren. Het gebruik van geluid is voortreffelijk in Tár.
We zien twee kanten van haar: de geniale dirigent die anderen manipuleert en gebruikt, maar ook helpt ze jonge musici met hun carrière en is de liefdevolle echtgenoot en moeder. Tár is een gelaagde en nauwkeurige studie van een vrouw die haar leven uiteen ziet vallen door dezelfde overmoed die haar zo succesvol maakte. Field schetst Lydia als een machtsdronken vrouw. Dat is in mindere mate kritiek op haar karakter dan op de corrumperende invloed van macht zelf.
“In de derde speelfilm van Todd Field wordt de succesvolle, charismatische dirigent Lydia Tár (Cate Blanchett) geconfronteerd met haar machtsmisbruik. De kracht van Tár is dat de kijker zelf over haar mag oordelen. Daarmee is het verbluffende psychologische drama tegengif voor zwart-witdenken.” (de Filmkrant)
“In het grandioos goede ‘Tár’ worden de regels en afgronden van de macht minutieus verkend, Cate Blanchett speelt de rol van in opspraak geraakte dirigent met virtuositeit én tragiek.” (de Volkskrant)
“In TÁR speelt actrice Cate Blanchett dé rol van haar leven; van gevierde dirigente tot monsterlijke Maestro.” (Gids.tv)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]