Begin 1938 lukt het vader Walter om zijn gezin naar Kenia te laten emigreren.
Moeder Jettel kan in het begin nauwelijks wennen aan het dorre Afrikaanse steppelandschap. Ze snauwt tegen haar Afrikaanse kok dat hij Duits moet leren om met haar te praten en verruilt het gnoegewei aan de muur voor een Duits bergtafereeltje. De enige die onbevangen tegen de verhuizing naar Kenia staat is de vijfjarige dochter Regina, het later ego van schrijfster Stefanie Zweig op wier autobiografische boek de film zich baseert. Ze sluit vriendschap met de kok Owuor en de kinderen van het dorp en leert hun gebruiken en taal.
Ondanks hun dappere integratiepogingen voelt het joodse gezin zich toch de outsider die het in Duitsland ook al was. De zwarte bevolking blijft hen als allochtonen zien en de Engelse autoriteiten beschouwen hen als vijand. Na de val van het Derde Rijk komt het gezin voor een dilemma te staan: blijven in een woest maar fascinerend Afrika, of terugkeren naar een verwoest vaderland.
“De Oscar dubbel en dwars verdiend” (Filmkrant)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]