Zomer op het platteland van het arme Italiaanse zuiden. De zon brandt onbarmhartig. Kinderen rennen door de uitgestrekte, zacht ruisende graanvelden naar een vervallen woning. Op de soundtrack klinkt nerveus vioolgepingel.
Als ze rond het krot aan het spelen zijn, valt het oog van de 9-jarige Michele, een jongetje met zwarte krullen, op een golfplaat die een gat in de grond afdekt. Een kuil gevuld met goud en edelstenen, dagdroomt het jongetje. Als hij buiten het zicht van de anderen de plaat optilt, ziet hij een mensenvoet.
Zo begint Io non ho paura (‘Ik ben niet bang’), de elfde film van de Italiaan Gabriele Salvatores, die in 1991 de Oscar voor beste niet-Engelstalige film won voor Mediterraneo (zijn enige film die tot nu toe in de Nederlandse bioscopen te zien was).
De setting is bekend van de Pirandello-verfilmingen van de gebroeders Taviani. De toon van Salvatores’ film, naar de gelijknamige roman van Niccolò Ammaniti, is radicaal anders. Het magisch-realistische Io non ho paura, gefilmd vanuit het perspectief van de jonge Michele, schakelt voortdurend tussen een warme coming of age-film en zinderende horror heen en weer. De voet blijkt van een spookachtig jongetje, dat met een ketting aan de bodem van het gat is vastgeketend. Of niet. Salvatores laat lang in het midden wat werkelijkheid is (de televisie meldt dat in Milaan een jongen van steenrijke ouders is ontvoerd), en wat zich in het hoofd van Michele afspeelt (hij vreest dat zijn vader de jongen in het gat heeft begraven).
“Intense en emotionele film…een indrukwekkend drama” (Filmfocus)
“Een mooi volwassenwordingsverhaal” (Trouw)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]