Vlak na WO II keren een vader en zoon terug naar een dorp waar de joodse bevolking is afgevoerd. Hun komst maak veel los bij de plaatselijke bevolking. Deze scherpe inkijk in de menselijke ziel is in prachtig zwart-wit beelden geschoten en boeit van begin tot eind. “Krachtig en overtuigend”.
Het is een bloedhete dag in augustus 1945. Terwijl de inwoners van een Hongaars provinciedorpje zich voorbereiden op een huwelijk, arriveren een orthodoxe joodse vader en zoon in het plaatselijke stationnetje. Ze huren een paardenkar waarin ze zwijgzaam twee houten kratten laten vervoeren. Er ontstaat onrust. Wat bevindt zich in de kisten en wat is hun doel? De dorpsbewoners gaan gebukt onder een collectief schuldbesef en door hun komst komen donkere geheimen en herinneringen bovendrijven. Is het familie van joodse dorpsgenoten die werden gedeporteerd en komen ze hun clandestien verkregen eigendommen opeisen? Het dorp raakt in paniek en begint maatregelen te nemen.
De nationale en internationale filmcritici zijn lyrisch over deze film:
“Geweldig met schitterende beelden” (Parool)
“In stemmig zwart-wit met veel gefilmde hoogstandjes” (NRC)
“Knap gemaakt drama met een voelbare spanning” (TV Krant)
“Boeit van begin tot eind” (Cinemagazine)
“Török geeft Homecoming steeds een ander gezicht, van klassieke western tot broeierige thriller” (Volkskrant)
“Stijlvol gefilmd drama, dat tegelijk beklemt en betovert” (indebioscoop.com)
“Superieur camerawerk” (Variety)
“Krachtig, Overtuigend en gemaakt met Vakmanschap” (LA Times)
“Verbluffend mooi” (The Miami Herald)
“Dit sublieme drama is een ware ontdekking!” (Miami Film Festival)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]