Tussen licht en duisternis staat Olfa, een Tunesische vrouw en moeder van vier dochters. Op een dag verdwijnen haar twee oudste dochters. Om hun afwezigheid op te vullen, nodigt filmmaker Kaouther Ben Hania professionele actrices uit en bedenkt hij een unieke bioscoopervaring die de sluier van de levensverhalen van Olfa en haar dochters zal oplichten. Een intieme reis van hoop, rebellie, geweld, overdracht en zusterschap die de fundamenten van onze samenlevingen in twijfel zal trekken…
Met Four Daughters heeft regisseur Kaouther Ben Hania (The Man Who Sold His Skin, Beauty and the Dogs) haar tweede Oscarnominatie binnen. De film is een unieke en aangrijpende film die zweeft tussen documentaire en fictie. Olfa is de moeder van vier meisjes. Op een dag verdwijnen haar twee oudste dochters. Regisseur Kaouther Ben Hania vertelt het verhaal van de verdwijning samen met Olfa, haar twee overgebleven dochters en professionele acteurs. Een intieme vertelling vol hoop, verzet en verdriet over botsende werelden en wat het is om moeder of zus te zijn. Four Daughters is genomineerd voor de Oscar Beste Documentaire, en werd geselecteerd voor de competitie van het Cannes Filmfestival, waar de film de Prijs voor Beste Documentaire en de Positive Cinema Award won. De film was ook één van de publieksfavorieten op het IFFR. Zowel Olfa, haar dochters als de actrices nemen je mee in de leefwereld van de familie en laten je op het einde verstomd achter.
“De ‘fictieve documentaire’ ‘Four Daughters’ vertelt het onthutsende verhaal van de dochters van de Tunesische Olfa
Regisseur Kaouther Ben Hania waakt in haar film, die vooral voelt als de making-of van een film, voor gemakkelijke conclusies: er is niet één enkele reden om te radicaliseren.” (deVolkskrant)
“Kaouther Ben Hania schetst in deze subliem hybride docufictie een moedig portret van intergenerationeel trauma en toont hoe bevrijdend verhalen kunnen zijn.” (Filmkrant)
“‘Four Daughters’: een radicale documentaire over radicalisering. “(De Morgen)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]