In Dior and I krijgen we een uniek inkijkje in de doorgaans gesloten wereld van Modehuis Christian Dior. De documentaire volgt ontwerper Raf Simons bij het creëren van zijn eerste haute-couture collectie, samen met het uiterst toegewijde personeel. De verwachtingen zijn hooggespannen.
Regisseur Frédéric Tcheng volgt in het voorjaar van 2012 de Belgische ontwerper Raf Simons die als de nieuwe artistiek directeur van Dior zijn eerste haute couture-collectie creëert. De verwachtingen van de buitenwereld zijn hooggespannen. Van de eerste ideeën tot de uiteindelijke modeshow zien we hoe de onverstoorbare Simons en zijn toegewijde, charmante en vaak humoristische medewerkers energiek en liefdevol te werk gaan. Een film waarin Tcheng de dagelijkse druk in het modehuis laat voelen, een elegante buiging maakt naar de geschiedenis van Dior en een hommage brengt aan de coupeuses in het atelier.
Ook voor wie niets met haute-couture op heeft, biedt de film een rijke filmervaring: we zijn getuige van het prachtige proces van het vormgeven aan de creativiteit van kunstenaars tot een oogverblindende apotheose.
De film is diverse keren genomineerd voor Beste Documentaire. Filmcriticus Dana Linssen zegt over de film: “De beste film over de mode-industrie is nog altijd de speelfilm Prêt-à-porter (1994) van Robert Altman, maar de documentaire Dior and I komt dicht in de buurt.”
“Tcheng, niet onervaren in het maken van modedocu’s, slaagt erin de historische, sprookjesachtige kern van het merk te vangen.” (AD)
“Het lijkt simpel: hoe een idee en een lap stof een jurk worden. Maar dat het gaat zwieren en je er rondjes in kunt draaien, is gewoonweg een wonder.” (NRC)
“De grote kracht van Frédéric Tchengs documentaire over het legendarische Parijse modehuis Dior is wat je niet direct ziet maar wel voelt: de enorme intensiteit en creatieve energie waarmee in twee maanden een hele nieuwe collectie haute couture voor de catwalk geproduceerd wordt.” (Cinema.nl)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]