Een magisch-poëtische tijdreis, die je transporteert naar een onbekende, fascinerende wereld. Notabene die van ons eigen Nederland, maar dan die van een eeuw geleden. De prachtige, nooit eerder vertoonde, archiefbeelden komen in onze tijd bijna onwerkelijk over. Oud beeldverhaal vertelt met brieven van en naar een ver land…
In de winter is al het water stijf bevroren en speelt het leven zich af op het ijs. Kinderen zijn volwassenen in de dop en al het werk wordt met de hand gedaan.Een hypnotiserende voice-under citeert uit brieven die haar vader aan Fiona schreef toen ze ging studeren in Amsterdam. De brieven vangen intieme momenten in het leven van de familie, de zorgen die hij maakt over zijn dochter, maar reflecteren ook op de gebeurtenissen in de wereld. China en Rusland beheersen het nieuws, een kabinet valt over het milieu. Alsof sinds de jaren tachtig er niets wezenlijks meer veranderde. Dearest Fiona vormt een poëtische reis door de tijd, een reis doordrenkt met gevoel en nostalgie. Op een wonderschone manier resoneren de beelden van begin vorige eeuw met de verhalen van haar vader aan het eind van die eeuw. Ze werken op elkaar in en raken zo niet alleen de geschiedenis, maar ook onze eigen tijd. Fiona Tan, is een wereldvermaard Nederlandse kunstenaar, geboren in Indonesië en opgegroeid in Australië. Met haar bejubelde fotofilm Ascent brak ze door in de bioscoop. Ze toont opnieuw haar meesterschap in het creëren van een unieke audiovisuele ervaring die de kijker meesleept in een intieme wereld van persoonlijke en universele geschiedenissen. Het is een liefdevol eerbetoon aan een tijdperk, een familie en een unieke relatie.
“Raken beeld en stem met elkaar verweven, dan ontstaat onmiddellijk iets bijzonders in de documentaire ‘Dearest Fiona.” (de Volkskrant)
“Opeens wordt Dearest Fiona ook een film over onze kennis van het koloniale verleden. Daarmee is Dearest Fiona anders dan de gebruikelijke …”(NRC)
“Een associatieve mix van oud-Hollands archiefbeeld en nieuw geluid in ‘Dearest Fiona’.” (Trouw)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]