Als de jonge, sceptische onderzoekspriester Filippo (37) vanuit het Vaticaan naar een slaperig Limburgs grensdorpje komt om een huilend Mariabeeld te onderzoeken, botst hij hard met de getraumatiseerde dorpsgemeenschap, die zich om verschillende redenen, vastklampt aan hun wonder.
In een tijd waarin nepnieuws en leugens het weefsel van onze samenleving ondermijnen, wordt de sceptische priester Filippo (37) door het Vaticaan gestuurd om een vermeend wonder te onderzoeken. Een video van een huilend Mariabeeld ging viral en Filippo, wereldwijd berucht om het ontkrachten van vermeende wonderen, komt naar de grensgemeenschap in Limburg, die in de greep is van een collectief trauma dat zich vier jaar geleden voltrok. Hij krijgt te maken met de eigenaren van het huilende beeldje. Térèse (19), de dochter, is een ongrijpbare zwijgende jonge vrouw, die na ‘de zwarte dag’ niet meer heeft gesproken en die de komst van Filippo ziet als een teken van boven. Zij en haar manipulatieve moeder blijken waardige tegenstanders voor Filippo. Hij is gewend mensen te ondervragen en forensisch onderzoek te doen, maar zijn technocratische aanpak botst met het diepe verdriet van de mensen in het dorp. Bovendien voelt hij zich aangetrokken tot de mysterieuze Térèse. Naarmate hij dichter bij een oplossing van de zaak komt, raakt hij verder verstrikt in het verdriet van het dorp en in een reeks schijnbaar wonderbaarlijke gebeurtenissen, die zijn zekerheden over zijn roeping als priester en als mens onderuithalen.
“De man uit Rome toont op fraaie wijze de frustratie en onmacht van een gemeenschap die ooit floreerde.” (de Volkskrant)
“De man uit Rome schetst het verdriet van een wonder.” (Trouw)
“De man uit Rome vertelt het verhaal van een sceptische priester die een wonder moet onderzoeken in een slaperig Limburgs dorpje. Jaap van Heusden levert een klein maar gelaagd Nederlands drama.” (Filmkrant)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]