C’è ancora domani is een hoopgevend drama over het moeilijke leven van een huisvrouw in het patriarchale Italië kort na de Tweede Wereldoorlog. De film is het regiedebuut van actrice en auteur Paola Cortellesi, die ook de hoofdrol vertolkt, en won drie prijzen op het filmfestival van Rome.
Delia en Ivano wonen met hun kinderen en Ivano’s ziekelijke vader in een souterrain woning in een typisch Romeins hofje. Het is 1946 en Rome balanceert tussen de roes over de bevrijding en de tekortkomingen van de afgelopen oorlogsjaren. Delia berust in haar traditionele rol van echtgenote en moeder die de eindjes aan elkaar moet knopen. Ivano, de patrias familias, hardwerkend om het beetje geld thuis te brengen laat geen gelegenheid voorbij gaan om dit te vertellen, soms minachtend en soms hardhandig. Hij heeft alleen ontzag voor zijn manipulerende vader, voor wie Delia een makkelijke verzorgster is. Het is lente en de familie is opgewonden over de verloving van hun dochter Marcella met een jongen uit de middenklasse. Delia ziet dit als Marcella’s kans om hetzelfde lot te ontlopen. Maar alles verandert wanneer Delia een mysterieuze brief ontvangt die haar moed aanwakkert om te streven naar een beter leven – en niet alleen voor zichzelf… Geïnspireerd door de verhalen van grootmoeders en overgrootmoeders.
“C’è ancora domani’: geeft speels commentaar op een giftige machocultuur, waarmee komiek Paola Cortellesi haar regiedebuut maakt en ze legt zo de Italiaanse machocultuur onder de loep.” (Het parool)
“Een van de beste regiedebuten van de laatste tijd verdient internationaal succes. Italiaans neorealisme met een modern tintje. Een fraai verhaal in een prachtige cinematische wereld.” (Filmtotaal)
“Deze film over machocultuur en geweld tegen vrouwen, was in Italië een megasucces. Het leidde tot een nationaal debat in Italië, maar die triomf was óók mogelijk door een wat veilige aanpak. Het geweld is eigenlijk te goed verteerbaar.” (de Volkskrant)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]