Alle herinneringen van weeskind Jane Fairchild voeren terug tot één zonnige Moederdag in 1924. In de zintuigelijke film van Eva Husson klinken echo’s door van de manieren waarop het had kúnnen gaan. De gelijknamige roman van Graham Swift uit 2016 is met zorg en aandacht voor detail verfilmd.
Mothering Sunday is een intrigerend en eigentijds Brits drama rond Jane Fairchild, het dienstmeisje van een aristocratische familie, dat zich tot gelauwerd schrijfster ontwikkelt. Regisseur Eva Husson maakte een oogstrelende verfilming van de succesvolle roman van Graham Swift. Met Odessa Young als Jane, en daarnaast Olivia Colman (The Father), Colin Firth (Supernova) en Josh O’Connor (The Crown). Het is 30 maart 1924, Moeders Zondag. Dit is de dag waarop al het huispersoneel vrij krijgt voor familiebezoek. Jane Fairchild (Odessa Young) is het dienstmeisje van de gegoede familie Nivens (Colin Firth, Olivia Colman). De Nivens gaan die dag traditiegetrouw lunchen met de Sheringhams. Jane heeft zelf geen familie meer. Zij gebruikt de vrije dag om in het geheim haar minnaar Paul (Josh O’Connor) te ontmoeten. Hij is de zoon van de Sheringhams. De dag neemt een dramatische wending, maar Jane zal haar ervaringen gebruiken om uit te groeien tot een gevierd schrijfster. Mothering Sunday werd geselecteerd voor het Filmfestival van Cannes. De film vertelt meer dan je ziet en vangt de emotie in magistrale beelden. Met een bijrol van Glenda Jackson.
“Emancipatoire ideeënfilm over de geheime liefde tussen een 22-jarige Britse keukenmeid en haar welgestelde buurman anno 1924 draait de geijkte genderrollen om. Niet zij maar hij zit gevangen in conventies.” (de Filmkrant)
“Mothering Sunday excelleert als zintuigelijke, sensuele ervaring.” (de Volkskrant)
“Intiem drama Mothering Sunday komt aan als een mokerslag. ” (AD)
“Mothering Sunday: wat gebeurde er in een Brits landhuis op die ene Moederdag in 1924?” (Het Parool)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]