Amélie is een gevoelige jonge vrouw die zich na de bizarre dood van haar moeder heeft teruggetrokken in een breekbare wereld waarin de kleinste genoegens van het grootste belang zijn.
De film is 20 jaar na de première opnieuw uitgebracht. Het FHL draaide “Amélie” eerder met succes op 4 april 2002 in ‘t Poelhuys . Nu is ze opgepoetst en gedigitaliseerd te zien op het grote doek in Floralis.
Zo geniet Amélie er van om het gestolde karamellaagje op de crème brûlée door te prikken met het puntje van haar lepel. Gedurende de hele film worden personages geïntroduceerd aan de hand van opsommingen van dergelijke voorkeuren en aversies. Vooral in de adembenemende opening wordt de kijker overspoeld met een stroom aan grappige futiliteiten en wetenswaardigheden. Aartsromanticus Jeunet creëert een wereld waarin lot en toeval onlosmakelijk verbonden zijn, en waarin kleine oorzaken grote gevolgen hebben. Op de dag dat ze op de radio hoort dat Lady Di is verongelukt in een Parijse tunnel besluit Amélie om het noodlot te tarten: ze gaat zich inzetten om op hoogst eigenzinnige wijze allerlei mensen te helpen, daarmee haar eigen hunkering naar liefde onderdrukkend. De oproep om het leven te omarmen werd door Jeunet dermate origineel, speels en meeslepend verpakt dat zelfs de grootste cynicus zich ervoor gewonnen zou moeten geven.
De soundtrack “Les Jours Tristes” van Neil Hannon en gearrangeerd en uitgevoerd door Yann Tiersen werd wereldberoemd en wordt nog veel gedraaid.
“Het verdient lef om alle cynisme overboord te gooien. Amélie komt daar heel goed mee weg.” (Volkskrant).
“Pierre Jeunet leverde met eerdere producties als La Cité des Enfants Perdus (The City of Lost Children) al geweldig werk af, maar heeft met Amélie zijn beste film tot nu toe gemaakt. Een modern meesterwerk waar menig ijskoud hart voor zal smelten.” (Alles over Film)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]