Een kunststudent raakt via de liefde verbonden met het dubieuze oorlogsverleden van zijn schoonvader. Florian Henckel von Donnersmarck, bekend van Das Leben der Anderen, wekt met grootse decors een van de rumoerigste periodes van Duitsland tot leven.
Kurt groeit op in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. De verschrikkingen die plaatsvinden onder Hitlers regime raken ook zijn persoonlijke leven.
Al in zijn vroege jeugd wordt duidelijk dat Kurt een kunstzinnig talent heeft. Hij belandt op een kunstacademie in Oost-Duitsland waar hij mee dient te gaan in de door de communistische overheid opgelegde kunstbeoefening, die de arbeider verheerlijkt en de individualiteit van de kunstenaar onderdrukt. Op de academie ontmoet hij Elisabeth. De twee worden op slag verliefd.
Elisabeths vader, Professor Seeband, is niet onder de indruk van Kurt en is hem liever kwijt dan rijk. De twee mannen zijn verbonden door gebeurtenissen uit het verleden. De dubieuze rol die Seeband tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde, achtervolgt hem als een schaduw. Als Kurt zichzelf en de ware kunst ontdekt, heeft dit ook implicaties voor Seeband.
Florian Henckel von Donnersmarck, bekend van het Oscarwinnende Das Leben der Anderen, schetst de turbulente jaren van 1937 tot 1966, en baseerde zich op het levensverhaal van kunstenaar Gerhard Richter.
“Goed uitgediepte personages en elegant script” (NRC)
“Florian Henckel von Donnersmarck weet wederom gitzwarte bladzijden uit zijn vaderlandse geschiedenis op meesterlijke wijze te combineren met een intiem drama. Net als in Das Leben der Anderen.” (Telegraaf)
“In Werk ohne Autor ontstaat een fascinerend en verscheurd tijdsbeeld dat de volle drie uur speelduur boeit.” (AD)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]