Den Skyldige speelt zich volledig af in een alarmcentrale, waar rechercheur Asger Holm een noodoproep ontvangt van een vrouw die zegt dat ze ontvoerd is. Als de verbinding wordt verbroken, doet Holm vanaf zijn bureau alles om de vrouw te redden. Publiekswinnaar IFFR 2018.
Asger Holm is politieagent in de buitendienst van Kopenhagen, maar door een overtreding werkt hij verplicht een aantal weken in de alarmcentrale. Tegen het einde van zijn dienst raakt hij hoorbaar steeds gefrustreerder door de onbeduidende telefoontjes die hij voor zijn kiezen krijgt. Dan belt Iben, een jonge vrouw die zo te horen ontvoerd is. Er is een standaardprocedure, maar die voldoet niet voor een politieman die normaal op straat staat. Asger zet alles op alles om de vrouw te helpen. Langzaam ontvouwt zich een ultraspannend mysterie, waarbij we als kijker samen met Asger vastzitten in de controlekamer.
Kan een film die zich in één ruimte bevindt zo lang boeien? Den Skyldige bewijst van wel.
Omdat de kijker zit mee te luisteren met 112-gesprekken, moeten lange stukken van het verhaal aan de andere kant van de lijn worden verteld. Alleen met geluid dus. Aan elk camerashot proef je de aandacht die eraan besteed is om elke nadruk die wordt gelegd geheel kloppend te krijgen, en het geluidsdesign is nagenoeg perfect om in je fantasie alle blanco’s in te vullen. Sinds de klassieker 12 Angry Men (1957) waren er zelden films die zó goed spanning wisten op te bouwen in één ruimte.
Den Skyldige was de grote hit op het IFFR (Internationaal Filmfestival Rotterdam) in 2018. De film ontving de Publieksprijs en de Award van de jeugdjury. Ook op het grootste Amerikaanse festival voor indiefilms, Sundance Film Festival, wist deze thriller het publiek het meest te bekoren.
“Het Deense The Guilty bewijst dat een getalenteerd acteur in combinatie met een slim en goed gefilmd script soms voldoende zijn om je 85 minuten de adem te laten inhouden.” (NRC)
“Zenuwslopende actie-thriller, maar dan zonder actie.” (De Morgen)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]