Frans-Belgisch drama van de gebroeders Dardenne waarin een jonge arts de identiteit wil achterhalen van het dode meisje dat ze weigerde te behandelen. Dit intelligente, persoonlijke drama was genomineerd voor de Gouden Palm in Cannes.
Jenny is een jonge, sociaal betrokken, huisarts in Seraing, nabij Luik. Op een avond nadat de praktijk gesloten is, wordt er aangebeld, maar ze besluit niet meer open te doen. De volgende dag wordt een jong meisje dood gevonden aan de Maas. Het blijkt het meisje te zijn dat voor haar deur stond. Jenny voelt zich schuldig en zet alles op alles om de identiteit van het meisje te achterhalen zodat ze niet anoniem begraven wordt. Haar zoektocht blijkt niet zonder risico’s en langzaamaan wordt duidelijk welk drama zich heeft afgespeeld.
Intelligent, persoonlijk drama met politieke haakjes van de Waalse gebroeders Dardenne, die de kijker de ruimte biedt om zelf antwoorden te formuleren op vragen als: Is de arts Europa? En: Is het überhaupt terecht dat ze zich medeverantwoordelijk voelt voor de dood van de migrante?
Zoals vrijwel alle films van de Waalse gebroeders Dardenne (DEUX JOURS, UNE NUIT) was ook dit drama in de race om de Gouden Palm tijdens het filmfestival van Cannes. Eerder wonnen zij de hoofdprijs met ROSETTA en L’ENFANT.
“Zoals altijd bij de Dardennes draait het om de sociale processen die ze blootleggen. In dit geval: de immense kloof tussen zwart en wit, die nergens wordt benadrukt maar telkens weer opspeelt.” (Filmkrant)
“De broers leunen sterker op plot dan voorheen, en dat zal niet iedereen bevallen. Het is alsof ze hun boodschap steeds steviger willen aanzetten, omdat die steeds minder gehoord wordt.” (FilmTotaal)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]