André Masson, specialist in moderne kunst, ontvangt een brief waarin staat dat er in Mulhouse een schilderij van Egon Schiele – “Verwelkte zonnebloemen” een hommage aan Van Gogh – is ontdekt. Hij stelt vast dat het werk sinds 1939 vermist is. Deze ontdekking brengt zijn carrière in gevaar.
André Masson is een specialist in moderne kunst en veilingmeester bij het beroemde veilinghuis Scottie’s. Wanneer hij hoort dat er in het plaatsje Mulhouse een schilderij is ontdekt van Egon Schiele is hij aanvankelijk sceptisch, maar toch nieuwsgierig reist hij samen met zijn ex-vrouw en collega Bertina af om het werk te bekijken. Beide zijn met stomheid geslagen wanneer ze constateren dat het schilderij, een meesterwerk dat sinds 1939 vermist is en door de nazi’s in beslag werd genomen, authentiek blijkt te zijn en nu in handen is van een nietsvermoedende jongeman en zijn moeder. André ziet de ontdekking van het schilderij als het hoogtepunt van zijn carrière, maar tegelijkertijd brengt het beroemde werk ook risico’s met zich mee en zijn er meerdere kapers op de kust. Gelukkig wordt hij bijgestaan door Bertina en zijn wispelturige stagiaire Aurore. Op humoristische wijze benadrukt Pascal Bonitzer in Le Tableau Volé dat het in de kunstwereld vooral draait om geld. De Franse filmmaker die aan talloze films heeft meegewerkt en waarvan ook publicaties zijn verschenen in het gerenommeerde Les Cahiers du Cinéma castte voor zijn film bekende Franse acteurs. Le Tableau Volé is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
“Le Tableau Volé is een interessante film met verschillende verhaallijnen, die elkaar allemaal aanvullen. Wil je weten wat hebzucht is, kijk dan vooral deze film over de hebberige kunstwereld.” (De Protagonisten)
“In Le tableau volé doet iedereen alsof. In deze flauwe komedie probeert een arrogante kunsthandelaar een opgedoken gestolen schilderij van Egon Schiele voor het hoogste bedrag te veilen.” (Het Parool)
“Een goede balans tussen drama en humor. Overtuigende personages, rake details en kleine puzzelmomentjes maken dat het aangenaam kijken is. Met een aansprekend acteursgezelschap zet Bonitzer scherp neer hoe snel iets kan ontvlammen als we het gevoel hebben dat achter ieder woord iets anders schuil kan gaan.” (Filmkrant)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]