In ‘Sous le Sable’ is Charlotte Rampling Marie, universitair docente Engelse letterkunde in Parijs, die in het begin van de film met haar man Jean op zomervakantie naar Les Landes gaat.
Een normaal stel dat goed op elkaar is ingespeeld. Op de eerste dag van de vakantie gaan ze naar het strand. Zij blijft liever wat lezen, hij gaat zwemmen. Maar hij komt niet terug van de zwempartij!
Jean is weg maar ze weigert het verlies van haar man te accepteren. Ze zet gewoon thee voor twee, koopt opgewekt een nieuwe stropdas voor haar verdwenen echtgenoot en voelt Jean’s armen om zich heen als ze slaapt. Deze even extreme als geloofwaardige overlevingsstrategie wordt door Ozon met grote soberheid in beeld gebracht. We zien hoe Marie weer aan het werk gaat, vrienden bezoekt, een romance met een charmante vijftiger begint, kortom haar leven weer oppikt. Maar waarom doet ze alsof Jean er nog is? Weet ze iets wat wij niet weten? Is hij teruggekeerd?
Dat is het spelletje dat Ozon met ons speelt. En het houdt de spanning er goed in.
“Een prachtig pleidooi voor de fantasie” (DvdH)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]