Buitenaards mooie Marokkaanse roadtrip langs bovennatuurlijke elementen, religie en klassenverschillen en dat allemaal tegen een wonderschoon decor van woestijn, een weelderig ingericht huis en oases, maar ook raadselachtige gevaren en ondergronds verzet tegen verschil tussen straatarm en steenrijk…
Wanneer Marokko vanwege mysterieuze gebeurtenissen in een noodtoestand terechtkomt, staat de hoogzwangere Itto er ineens alleen voor. In een wereld die plots niet meer vertrouwd voelt, verliest ze onderweg niet alleen haar familie en privileges maar ook de connectie met haar geloof, identiteit en klasse. Wanneer de bovennatuurlijke storm in het Atlasgebergte gaat liggen, ontdekt Itto dat haar wereld voorgoed veranderd is. Maar meer nog dan als maatschappelijke analyse boeit Animalia vooral als het portret van een jonge vrouw, opgesloten in een gouden kooi, die geconfronteerd met de rauwheid van de wereld zichzelf ontdekt. De knappe vertolking van Oumaïma Barid als Itto is cruciaal om dát verhaal te geloven. Een zorgvuldige camera neemt nota van de kalme symmetrieën van een omheind huis op een woestijnlocatie. Op de binnenplaats stroomt een fontein. In de gang hangt een kroonluchter. Rococo-stoelen delen pluche kamers met mozaïeken uit het Midden-Oosten onder uitgebreide houten plafonds – een botsing van esthetische invloeden die rijkdom betekenen, zelfs boven geografie of cultuur.
“‘Animalia’, Marokkaanse spiritualiteit meets sciencefiction.” (de Tijd)
“Prachtige beelden van Marokko in een ambitieuze film over de meest wezenlijke vragen van het bestaan.”(Filmkrant)
“Geconfronteerd met rauwheid ontdekt een jonge vrouw zichzelf in ‘Animalia’.” (De Morgen)
“Buitenaardse wezens vallen het arthouse binnen in een indrukwekkend sfeervol en raadselachtig speelfilmdebuut. Regisseur Sofia Alaoui zet “Animalia” op als een intieme ontleding van de zwakheden en hypocrisie van de gefortuneerde klassen van Marokko.” (Variety)
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]
In het Leidsch Dagblad van vrijdag 10 oktober jl. stond bovenstaand artikel van correspondent Ed Olivier dat de bewoners van Lisse en (verre) omstreken zou moeten verontrusten. Want de plannen van de gemeente Lisse met Floralis zijn bedreigend voor het culturele leven van de Bollenstreek. “Gevolgen voor Filmhuis Lisse en theater Florlais onzeker bij een […]
De titel van de film die we draaien voor de start van het Leiden International Film Festival (LIFF) is nu bekend! Al voor de achtste keer werkt het Filmhuis Lisse samen met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF kunnen wij een pre-première vertonen van films die pas in in de […]